Jak dopadly výsledky šetření podnětu na OSZ v Karviné ?

06.03.2011 23:03

 

Okresní státní zastupitelství v Karviné spatřuje v jednání Bc.Jiřího Absolona podezření ze spáchání přestupku podle zákona č.491/2001 Sb. o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů v platném znění a postoupilo věc k projednání v 1. stupni na Krajský úřad Moravskoslezského kraje, Odbor vnitra a krajský živnostenský úřad k dalšímu opatření. 

Jak se k věci vyjádřil referent pro správní činnost Bc.J.Berousek z Krajského úřadu MSK ?

Ten nesouhlasí se závěrem orgánu činného v trestním řízení, že dle uvedeného zákona došlo k přestupku. Bc.J.Absolon podle Bc.J.Berouska tedy se nedopustil žádného přestupku a ostatně ani jiného podle dalších zákonů..

Dále Bc.J.Berousek uvádí, že za pořádek ve volební místnosti a v jejím okolí odpovídá předseda okrskové volební komise, jehož pokyny k zachování pořádku a průběhu hlasování jsou závazné pro všechny přítomné. Proto se mohl kdokoliv v případě narušení pořádku odvolat na předsedu okrskové komise a podat návrh na neplatnost hlasování atd…..

 

Takže jaké závěry z toho plynou …… ?

 

  1. Okresní státní zastupitelství v Karviné a Krajský úřad MSK vydali různá stanoviska, jedno v neprospěch, druhé ve prospěch Absolona .
  2. Obě uvedené instituce vycházeli pouze z informací uvedených v podání a věc nikdo důkladně neprošetřil, zda například nedošlo k mnohem závažnějšímu porušení zákona.   
  1. Je paradoxem, že právní názor státního zastupitelství vyvrací referent krajského úřadu pro správní činnost, což může vyvolat značné rozpaky, co vlastně platí, resp. podle čeho a jak se posuzují jednotlivé zdánlivě banální případy.

Máme se snad domnívat, že převaha ČSSD na kraji v čele s hejtmanem ovlivnila vyjádření Bc.J.Berouska ve prospěch Bc.J.Absolona, který je současné členem krajského zastupitelstva za ČSSD, a hrozila by jinak nežádoucí medializace ? Určitě by to nebylo poprvé, kdy by správní orgány takto postupovaly ve prospěch Bc.J.Absolona.

  1. Podle Bc.J.Berouska by tak měli předsedové okrskových volebních komisí odmítnout láhev tvrdého alkoholu od starosty, kterou někdy v průběhu voleb obdržela jiná osoba z volební  komise. Předsedové okrskových volebních komisí měli vyhostit starostu z volebních místností atd.

      Jenže základní otázka zní, jak mohl předseda okrskové volební komise vědět o  skutečnostech, které se děly „za jeho zády“ a vyšly najevo    až  později  a proto nemohl zasáhnout. Příkladem je údajné obcházení starších občanů J.Burým (ČSSD) a dodatečně  sbírání hlasů a křížkování volebních lístků ve prospěch starosty a ČSSD, průběžné  informování o výsledcích volební účasti v jednotlivých okrscích.

    Určitě to je dostatečný podnět pro to, aby někdo netvrdil, že se vlastně nic nestalo a nikdo se ničeho nedopustil a neporušil žádný zákon. A zvláště jedná-li se o starostu, který takto mohl zneužít svého postavení a praktikoval to zřejmě "úspěšně "i v dřívějších volebních obdobích.

Takže občané by si podle pana Berouska mohli vzít do příštích voleb ponaučení, že mohou nosit alkohol do volebních místností a konzumovat ho v průběhu voleb. Dále mohou obcházet nemohoucí občany s volební urnou a získávat hlasy pro sebe nebo svou stranu, průběžně ověřovat telefonicky volební výsledky od členů volební komise a nebudou vystaveni žádnému nebezpečí porušení zákona, případnému přestupkovému řízení.

 Nejenže s tímto přístupem nemůžeme souhlasit, ale obdobný případ jiného starosty v Čechách skončil u soudu, přestože nedošlo k hrubému porušení volebního zákona podle § 351 tr. zákona.

Proto současně stále nepovažujeme tento případ za vyřešený .

 

Stanovisko Výboru Občanské asociace –sdružení pro podporu a rozvoj svobodné společnosti

© 2009 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode